Blog Goodtherapy

Debata o prírode a výchove

Thepríroda vs. živiťdebata je vedecká, kultúrna a filozofická debata o tom, či je ľudská kultúra, správanie a osobnosť spôsobené primárne prírodou alebo výchovou.

Príroda sa v tejto diskusii často definuje ako genetické alebo hormonálne správanie, vlastnosti a dispozície, zatiaľ čo výchova sa najčastejšie definuje ako prostredie, kultúra a skúsenosť.



Dejiny debaty o prírode a výchove

Diskusia o prírode a výchove je pokračujúca. Moderná diskusia sa často zameriava na to, aký vplyv majú gény na ľudskú dispozíciu, na rozdiel od vplyvov, ktoré môže mať skoré prostredie a vývoj. Ako kultúra zmeny, tak majú aj populárne chápania tejto debaty. V 60. rokoch boli napríklad psychológovia - a popkultúra všeobecne - silne ovplyvnení teóriami o behaviorizmus . Táto teória viedla k rozšírenej viere, že človek osobnosť je primárne ovplyvnená skúsenosťami a školením. To bolo počas tejto doby, že výskumník John Money sa to pokúsil preukázať rod bol produktom skorého podmieňovania vychovávaním chlapca, ktorý mal obriezku, ako dievčaťa. Jeho experiment sa na začiatku zdal úspešný, ale nakoniec bol neúspechom.

V posledných rokoch si prírodná stránka debaty získala väčšiu pozornosť a titulky trúbili po novoobjavených génoch prakticky pre každé správanie. Evolučná psychológia a sociobiológia sú dve odvetvia vedy, ktoré sa snažia demonštrovať evolučné korene ľudského správania. Knihy, ktorých autormi sú vedci v týchto oblastiach, sú mimoriadne populárne. Kritici však stále zdôrazňujú dôležitú úlohu prostredia, vývoja a kultúrnych vplyvov raného detstva. Mnohí tvrdia, že sociobiológia a evolučná psychológia sú deterministický pseudovedy.

Dvojčatá a identické dvojčatá

Odhaľuje to niekoľko štúdií uskutočňovaných na dvojčatách oddelených krátko po narodení genetika hrajú významnú úlohu pri rozvoji určitých osobnostných charakteristík, sexuálnej orientácie a religiozity. Tieto štúdie tiež naznačili, že väzba medzi identickými dvojčatami je genetická, pretože 80% identických dvojčiat uvádzalo, že sa cítia bližšie k svojmu dvojčaťu ako k svojim najbližším priateľom, napriek tomu, že sa práve stretli s ich dvojčaťom.

Jedna štúdia tiež naznačila, že genetika hrá významnú úlohu pri rozvoji osobnosti: Životné prostredie malo malý vplyv na osobnosť, keď boli dvojčatá vychovávané spolu, aj keď to malo vplyv, keď boli vychovávané oddelene.

Ako príroda ovplyvňuje duševné zdravie

Aj keď sa ukázalo, že príroda alebo genetika sú dôležitým faktorom pri vývoji niektorých stavov duševného zdravia, ako je schizofrénia, bipolárna choroba a veľká depresia, vývoj duševných chorôb nie je úplne genetický.Príroda alebo genetika a dispozícia sa preukázala ako dôležitý faktor pri vývoji niektorých stavov duševného zdravia, ako napr schizofrénia , bipolárne a major depresia . Napríklad u bipolárnej poruchy je štvor až šesťkrát vyššia pravdepodobnosť vzniku, ak sa v rodinnej anamnéze nachádza tento stav. Aj keď sa nedá uprieť význam genetických faktorov, vývoj duševných chorôb nie je úplne genetický. Napríklad identické dvojčatá zdieľajú svoje gény, ale ak sa u jedného dvojčaťa vyvinie schizofrénia, výskum ukazuje, že u druhého dvojčaťa existuje iba 50% šanca, že sa u neho tento stav tiež vyvinie. To naznačuje, že hoci príroda zohráva dôležitú úlohu, nie je jediným prispievajúcim faktorom.

Ďalšou oblasťou, v ktorej môžu výskumníci klásť väčší dôraz na prírodu ako na výchovu, je oblasť závislosti . Výskum naznačuje, že napríklad v rodinách sa môže závislosť od alkoholu opakovať a že určité gény môžu mať vplyv na to, ako chutí alkohol a ako ovplyvňuje telo.

Aký vplyv má výchova na duševné zdravie

Určité genetické faktory môžu vytvárať predispozíciu pre konkrétne ochorenie, ale pravdepodobnosť, že sa u človeka vyvinie dané ochorenie, závisí čiastočne od životného prostredia (výchova). Keď genetický variant naznačuje možnosť vzniku duševného ochorenia, môžu sa tieto informácie použiť na usmernenie pozitívneho (vychovávacieho) správania takým spôsobom, že sa tento stav nemusí vyvinúť alebo sa môže vyvinúť s menšou závažnosťou.

James Fallon, neurológ, ktorý zistil, že má mozog psychopata, uviedol, že je presvedčený, že vyrastanie v starostlivom a milujúcom prostredí mu pomohlo stať sa úspešným dospelým a mohlo mu účinne zabrániť v úplnom rozvinutí vlastností psychopatie. Väčšina výskumníkov si rovnako nemyslí, že základ závislosti je úplne genetický. Environmentálne aspekty, ako sú zvyky rodičov, priateľov alebo partnera, môžu byť tiež významnými faktormi prispievajúcimi k rozvoju závislosti. Genetická predispozícia k závislosti na alkohole môže byť oveľa významnejšia, ak je človek bežne vystavený nadmerné pitie alebo iné formy zneužívania alkoholu a chápe to ako bežné užívanie alkoholu.

Vedci z University of Liverpool nedávno zistili, že zatiaľ čo rodinná anamnéza duševných stavov bola druhým najsilnejším prediktorom duševných chorôb, najsilnejším prediktorom boli v skutočnosti životné udalosti a skúsenosti, ako napríklad detstvo. šikanovanie , zneužitie , alebo iná trauma. To podporuje myšlienku, že výchova hrá dôležitú úlohu pri rozvoji problémov duševného zdravia.

Príroda vs. výchova v terapii

Dvojčatá batoľatá stoja vedľa seba a hrajú sa s púpavouV oblasti duševného zdravia môžu byť niektoré liečebné postupy a prístupy založené na prírode alebo výchove, v závislosti od toho, ktorej paradigmy sa držia. Napríklad prístup založený na extrémnej povahe by sa mohol usilovať o riešenie duševného zdravia na biologickej alebo genetickej úrovni, zatiaľ čo prístup založený na výchove by mohol skôr slúžiť na osvojenie si viery a správania človeka. Väčšina prístupov si požičiava od prírodných i výchovných filozofií a veľa sa snaží riešiť interakciu medzi prírodou a výchovou.

Napríklad pomocou lieky liečba problému duševného zdravia môže byť predovšetkým prístupom založeným na prírode, zatiaľ čo behaviorálna terapia, ktorá vychádza z behaviorálnej psychológie, sa zameriava na výchovu a úpravu človeka a zaujíma názor založený na výchove. Medzitým terapie založené na poznávacie psychológia pravdepodobne rieši účinky prírody a výchovy.

Je možné vyhľadať terapeuta ktorý k liečbe pristupuje prírodnejšie alebo výchovne. Mnoho terapeutov dnes však počas sedenia zvažuje viac faktorov, vrátane toho, ako príroda a výchova spolupracujú.

Ako na seba vzájomne pôsobia príroda a starostlivosť

Mnoho vedcov sa vyhýba debatám o prírode a živeniu zdôrazňovaním „príroda a živiť“. V tejto schéme sú príroda a výchova neoddeliteľné. Napríklad niektoré gény sa nedajú aktivovať bez určitých vstupov do prostredia. Rozvoj vízie je toho ukážkovým príkladom. Ľudia nemôžu vyvinúť normálny zrak bez vystavenia vizuálnym podnetom.

Podobne môžu niektoré gény podkopávať niektoré vstupy do životného prostredia. Napríklad u niektorých celoživotných fajčiarov sa nikdy nemusí vyskytnúť choroba spojená s fajčením, čo môže byť spôsobené aspoň čiastočne ich génmi. Toxíny z prostredia môžu meniť expresiu niektorých génov a gény pre mnoho druhov správania, u ktorých sa predpokladá genetické základy, neboli objavené.

Teória vývojových systémov, okrem iných teórií, predstavuje alternatívu k tejto diskusii, ktorá nevyžaduje od vedcov, aby sa zasadzovali za prírodu alebo za výchovu.

Referencie:

  1. Agin, D. P. (2010).Viac ako gény: Čo nám veda môže povedať o toxických chemikáliách, vývoji a rizikách pre naše deti. Oxford: Oxford University Press.
  2. Alkoholizmus Príroda vs. živiť sa. (n.d.). Zdroj: http://www.dualdiagnosis.org/alcohol-addiction/nature-vs-nurture.
  3. Fakty o bipolárnej poruche. (n.d.). Získané 12. mája 2015 z adresy http://adamhscc.org/en-US/facts-bipolar.asp.
  4. Iliades, C. (2013, 7. februára). Duševná choroba môže byť vo vašich génoch. Zdroj: http://www.everydayhealth.com/depression/mental-iillness-may-be-in-your-genes-1751.aspx.
  5. Lewis, T. (2014, 11. augusta). Dvojčatá odlúčené pri narodení odhaľujú ohromujúci vplyv genetiky. Obnovené z http://www.livescience.com/47288-twin-study-importance-of-genetics.html.
  6. Ohikuare, J. (2014, 21. januára). Život ako nenásilný psychopat. Obnovené z http://www.theatlantic.com/health/archive/2014/01/life-as-a-nonviolent-psychopath/282271.
  7. Moore, D. S. (2003).Závislý gén: Klam prírody a výchovy. New York, NY: Henry Holt.
  8. Putt, G. (2013, 20. októbra). Výchova k prírode: duševné choroby a traumatické životné udalosti. Získané z http://www.decodedscience.com/nurture-nature-mental-illness-traumatic-life-events/3836.
  • Kristína

    7. apríla 2013 o 14:41

    Pravdepodobne to myslíte takto:

    V posledných rokoch si diskusia „PRÍRODA“ získala väčšiu pozornosť a populárne titulky trúbili po novoobjavených génoch prakticky pre každé správanie.

    Gény súvisia s prírodou a v tejto vete to znamená, že gény ovplyvňujú správanie. Preto príroda ovplyvňuje správanie.

    Ak sa však mýlim, opravte ma. Skvelý článok!

  • toni tiner

    6. januára 2017 o 12:00 hod

    Súhlasím

  • Múdry chlapec

    9. januára 2019 o 10:52

    Kto toto napísal
    potrebujem to na citaciu

  • Tím damtidning.com

    10. januára 2019 o 14:18

    Ahoj chytrý chlapec,

    Ďakujeme za návštevu venicsorganic. Neexistuje žiadny menovaný autor - autorom tejto stránky je jednoducho „GoodTherapy“. Odporučil by som sa opýtať svojho profesora alebo učiteľa, ako by chceli, aby ste citovali web bez menovaného autora.

    S priateľským pozdravom,
    Tím venicsorganic

  • Alexis

    2. mája 2013 o 15:53

    Myslím si, že oba gény a prostredie sú pre náš vývoj veľmi dôležité. Naše prostredie je schopné spustiť molekulárne zmeny, a preto sa líši expresia génov, ale to môžu tiež obmedziť naše gény. Myslím, že je to niečo, na čo nemôžete mať všeobecné pravidlo, predovšetkým kvôli množstvu prostredí, nielen tým, ale aj genetickým rozdielom, ktoré každý z nás drží. Je to skvelý článok o skvelej téme.

  • Virginia W.

    24. februára 2019 o 6:36

    Súhlasím!

  • Karen Dale Dungo

    14. júla 2013 o 21:14

    'Dajte mi tucet zdravých dojčiat, dobre formovaných a so svojím vlastným špecifikovaným svetom, aby som ich vychoval. Zaručím sa, že kohokoľvek náhodne vezmem a vycvičím, aby sa stal akýmkoľvek špecialistom, ktorého by som si mohol vybrať - lekára, právnika, umelec, obchodný vedúci a, samozrejme, aj žobrák a zlodej, bez ohľadu na jeho talent, krivdy, tendencie, schopnosti, povolania a rasu jeho predkov. “ - John B. Watson

  • Chandler Nielsen

    7. apríla 2014 o 5:40

    téma príroda verzus výchova ma vždy fascinovala, som adoptovaný, takže zisťujem, že sa často pokúšam zachytiť sám seba a zistiť, čo som vďaka genetike psychologicky zdedil a čo som zachytil pri učení sa, ku ktorému som bol vychovaný.

  • Alaya P

    21. apríla 2014 o 8:31

    Toto je úžasné

  • Peter z Narnie

    5. januára 2015 o 10:51

    Sup kumpáni?

  • Nie

    15. júna 2018 o 2:09

    Nie

  • ehm

    8. januára 2019 o 12:20

    ok

  • Olej G.

    3. februára 2015 o 19:24

    Ja som olej, sirdoil, manoil, goodes

  • Jon H

    9. februára 2015 o 0:39

    Dobrá vedecká diskusia. Skutočná príroda a výchova sa stali veľkou diskusnou témou pre rodičov a tiež pre vedcov. Ja osobne cítim, že pre úspešný život je dôležitá rovnováha medzi týmito dvoma zložkami. Vaše dieťa bude obdarené niektorými dobrými genetickými vlastnosťami, ale dobré návyky a nastavenie mysle, aby ste uspeli v každej situácii, je potrebné do vášho dieťaťa vložiť prostredníctvom svojich činov.
    Takže kážte, čo hovoríte a robíte, spolu s tým, že dieťaťu dáte čas, vedomosti a istotu, že je vaše dieťa výnimočné a môže robiť čokoľvek. Rovnakým spôsobom vychovával miliardára Marka Zuckerberga jeho otec Edward. Všetci chceme, aby naše dieťa bolo úspešné ako on.

  • Štefana

    18. augusta 2015 o 14:36

    prostredie

  • MacDobac

    21. decembra 2015 o 4:48

    Iste, gény ovplyvňujú veľa správania, sú však najdôležitejším faktorom, ktorý prispieva. Vo väčšine prípadov to tak nie je. Keby genetika bola najväčším prispievajúcim faktorom, nemali by sme odlišné kultúry. V starovekých gréckych a rímskych kultúrach bol homosexuálny sex bežným miestom a považoval sa za čistejšiu formu sexu ako priamy sex. (sexuálna orientácia môže byť vopred určená, správanie však nie je také silné ako sexuálna túžba.)
    Ak môžeme byť podmienení správaním, aby sme sa zdržali sexu (a jedla a vody, počas dlhých pôstov je stravovanie geneticky naprogramované do nás všetkých). Môžeme byť podmienení vytváraním najrôznejších zvláštnych správaní (teda kultúrne rozdiely).
    Rôzne kultúry nemôžu byť genetickým odkazom, pretože vedecky povedané „rasy“ neexistujú. A ani etniká. Keby to bolo všetko určené predovšetkým prírodou, nemali by sme rôzne kultúry. (alebo by chudobní ľudia boli v skutočnosti násilnejší, bohatí by nekorelovali s vyšším IQ, ktoré robia. atď. Príklady sú nekonečné)

  • PI

    13. januára 2016 o 13:57

    Živiť DUH!

  • Billy

    20. januára 2016 o 8:30

    kto napísal tento článok?

  • Tím damtidning.com

    20. januára 2016 o 8:51

    Ahoj Billy,

    Ďakujem za Váš komentár. tento článok napísali členovia personálu damtidning.com.

    S priateľským pozdravom,
    Tím damtidning.com

  • Lisa

    24. februára 2016 o 14:26

    Kedy bol tento článok uverejnený?

  • Tím damtidning.com

    24. februára 2016 o 15:52

    Milá Lisa,

    Tento článok bol naposledy aktualizovaný 8. 12. 2015.

    S priateľským pozdravom,

    Tím damtidning.com

  • Emily

    14. marca 2016 o 20:07

    Ako by som umiestnil tento článok?

  • Tím damtidning.com

    15. marca 2016 o 8:23

    Ahoj Emily,

    Poslali sme vám e-mailom niekoľko pokynov, ako citovať články ako tento, v štýle APA.

    S Pozdravom,
    Redakčný tím
    damtidning.com

  • Nancy S

    16. augusta 2016 o 15:56

    Mohli by ste mi prosím poslať spôsob, ako to uviesť aj ja?

  • Tím damtidning.com

    17. augusta 2016 o 8:18

    Ahoj Nancy,
    Pretože táto stránka nemá jediného autora a je pravidelne navštevovaná a revidovaná, citovali by ste ju takto:

    Diskusia o prírode a výchove. (2015, 12. augusta). Získané z
    https://damtidning.com/xxx/blog/psychpedia/nature-versus-nurture

    Vytvorili sme to pomocou najnovších pokynov APA o tom, ako citovať webovú stránku bez autora (pozri tu: apastyle.org/learn/faqs/web-page-no-author.aspx). Keď aktualizujeme stránku, v budúcnosti sa môže zmeniť iba dátum.

    S priateľským pozdravom,
    Tím damtidning.com

  • Hannah F.

    20. marca 2016 o 2:25

    Ako by som citoval tento článok?

  • Jennifer F.

    20. marca 2016 o 7:52

    Ahoj, super článok. Som na webe nový a prihlasujem sa na odber bulletinu. Môžete mi napísať, ako umiestniť tento článok do článku, ktorý píšem?
    Ďakujeme a prajeme požehnaný deň.

  • čítať

    28. marca 2016 o 10:24

    Ako citujete tento formát APA?

  • kaitlyn

    14. apríla 2016 o 18:56

    Ako môžem uviesť túto stránku vo formáte APA, keď sa na ňu pokúsim odkazovať?

  • Eben

    15. apríla 2016 o 11:02

    Ako budem citovať tento článok?

  • Andrew

    20. apríla 2016 o 13:40

    Prepáčte, ale ako by som mohol citovať tento článok?

  • kelly

    26. apríla 2016 o 10:44

    Ako môžem citovať tento článok? kto je autorom

  • Gina

    3. mája 2016 o 22:02

    Ahoj, ako to nastavím v APA?

  • Tím damtidning.com

    4. mája 2016 o 8:32

    Ahojte všetci,

    Ďakujeme, že ste na nás mysleli a zahrnuli nás do svojho výskumu. Pretože niektorí z vás sa pýtajú, ako to uviesť v štýle APA, radi by sme sa podelili o jednoduchú citáciu, ktorá vám pomôže pri úsilí. Pretože táto stránka nemá jediného autora a je pravidelne navštevovaná a revidovaná, citovali by ste ju takto:

    Diskusia o prírode a výchove. (2015, 12. augusta). Získané z https://damtidning.com/xxx/blog/psychpedia/nature-versus-nurture

    Táto citácia bola vytvorená pomocou najnovších pokynov agentúry APA o tom, ako citovať webovú stránku bez autora (pozri tu: apastyle.org/learn/faqs/web-page-no-author.aspx). Jediné, čo by sa zmenilo, by bol dátum, ktorý sa zmení, keď stránku v budúcnosti aktualizujeme.

    Dúfame, že to pomôže každému!

    S priateľským pozdravom,

    Tím damtidning.com

  • Skylar

    20. septembra 2016 o 8:46

    Ako to môžem uviesť?

  • Tím damtidning.com

    20. septembra 2016 o 9:18

    Ahoj Skylar,
    Ďakujeme za Váš záujem! Prečítajte si vlákno komentárov vyššie, kde sme odpovedali na ďalšie žiadosti o citáciu tejto stránky.

    Všetko najlepšie,
    Tím damtidning.com

  • Becca

    15. februára 2017 o 11:31

    Ako citujem tento článok v MLA 8. Chýba mi iba autor a vydavateľ.

  • Cristina T

    1. marca 2017 o 5:53

    Toto je článok, z ktorého by mohol mať prospech každý, rovnako ako mnoho iných ľudí. Súhlasím, že životné prostredie hrá veľkú rolu v tom, ako bude tento človek v živote uspieť! Príklad Vyrastal som v Rumunsku počas komunizmu, veľa ľudí sa muselo prispôsobiť tomuto prostrediu, výsledok bol zrejmý pre ľudí, ktorí s týmto spôsobom života nesúhlasili, takže došlo k následkom! Keď vyrastáte v skvelej rodine s dobrými vplyvmi, deti majú pozitívny výsledok, čo tak urobíte s voľbami, ktoré budú mať tiež vplyv bez ohľadu na prostredie / prírodu / starostlivosť! Moja rodina emigrovala k nám, čo úplne zmenilo prostredie, takže sme sa všetci museli prispôsobiť, aj keď sme poznali veľmi kontrolované prostredie! Takže tu sme, naše správanie je ovplyvnené prostredím a rozhodnutiami, ktoré robíme! Príroda má veľký vplyv na to, ako sa správame, aj zvieratá, ako aj rastliny sa tomu prispôsobujú! Mali by sme sa teda pokúsiť zmeniť prostredie a prírodu? Verím, že príroda vyhráva! Výchova ovplyvnila aj nás! Koľko prispieva príroda a životné prostredie k druhu života v dospelosti! DNA hrá úlohu aj v tom, ako sa správame s určitými vlastnosťami a vlastnosťami podľa podmienok prostredia! S prírodou a výchovou spolupracujeme, a to ako s rozhodnutiami, ktoré robíme, tak so stupňom adaptácie, ktorý máme! Zaujímavý predmet s veľkými možnými debatami a budúcimi možnosťami!

  • Gary

    12. marca 2017 o 15:32

    Je úžasné, že vám chodia myšlienky z tohto článku, ako aj z nášho dialógu, ktorý sme v tejto chvíli vytvorili.

  • Don T

    22. marca 2017 o 10:55

    Skvelý informačný a dobre napísaný článok! Úplne ma bavilo čítať o tom, ako na duševné choroby vplýva príroda i výchova a ako každá z nich hrá úlohu pri určovaní progresie konkrétnej duševnej choroby. Chcem sa vám poďakovať za napísanie a zdieľanie vášho článku!

  • SPRAVODLIVOSŤ

    4. apríla 2017 o 10:43

    Dobre vysvetlený a objasnený článok.

  • Steven S

    19. apríla 2017 o 6:08

    Tento článok mi veľmi pomohol s mojim príspevkom s poďakovaním, ale kto je autorom tohto článku

  • asdfasdf

    22. mája 2017 o 9:52

    Úžasný dokument !!!

  • Parry

    28. júna 2017 o 6:20

    Príroda nad výchovou.
    Kto učil prvého človeka, ak nie príroda? Všetci sme boli kŕmení rovnakými informáciami, ktoré sme sa dozvedeli zo stôp a omylov od úsvitu ľudskej rasy. Preto sme sa všetci učili od prírody; nepriamo a priamo.
    Ďakujem za čítanie

  • megan

    2. októbra 2017 o 9:35

    Tento článok mi pripadal veľmi mätúci, mohli by ste vysvetliť viac

    Niekoľko štúdií vykonaných na dvojčatách oddelených krátko po narodení ukazuje, že genetika skutočne hrá významnú úlohu pri rozvoji určitých osobnostných charakteristík, sexuálnej orientácie a religiozity. Tieto štúdie tiež naznačili, že väzba medzi identickými dvojčatami je genetická, pretože 80% identických dvojčiat uvádzalo, že sa cítia bližšie k svojmu dvojčaťu ako k svojim najbližším priateľom, napriek tomu, že sa práve stretli s ich dvojčaťom. Jedna štúdia tiež naznačuje, že genetika zohráva významnú úlohu pri rozvoji osobnosti: Životné prostredie malo malý vplyv na osobnosť, keď boli dvojčatá vychovávané spolu, aj keď to malo vplyv, keď boli vychovávané oddelene
    hlavne posledna veta.

  • Lovec

    19. októbra 2017 o 12:26

    Je to recenzovaný článok?

  • Tím damtidning.com

    19. októbra 2017 o 15:20

    Ahoj Hunter,

    Ďakujem za Váš komentár. Toto nie je recenzovaný článok.

    S priateľským pozdravom,
    Redakčný tím

  • Toni G.

    11. februára 2018 o 20:43

    Mám pocit, že to bol veľmi zaujímavý článok, pretože ma veľmi baví učiť sa o vývoji dieťaťa a bolo tu veľa zdrojov s vedeckou podporou. Považujem za zaujímavé, že okolo týchto koncepcií rozvoja sa stále vedie toľko debát.

  • Johnathan

    20. februára 2018 o 12:13

    Kto je autorom tohto článku?

  • Tím damtidning.com

    20. februára 2018 o 12:22

    Ahoj Johnathan,
    Ďakujeme, že ste si našli čas a vyjadrili sa. Ako už bolo spomenuté vyššie, tento článok napísali členovia personálu damtidning.com. Prečítajte si reťazce predchádzajúcich komentárov, ktoré obsahujú aj informácie o tom, ako citovať túto stránku v štýle APA.
    S pozdravom,
    Tím damtidning.com

  • Nataša

    10. apríla 2018 o 3:19

    Ahoj prepáč, kedy bola táto stránka naposledy aktualizovaná

  • Tím damtidning.com

    10. apríla 2018 o 8:36

    Ďakujem za komentár, Natasha. Táto stránka bola naposledy aktualizovaná 8. 8. 2015.

  • Nancy

    9. mája 2018 o 20:04

    Kto je autorom tohto dokumentu?

  • Tím damtidning.com

    10. mája 2018 o 8:22

    Ahoj Nancy! Ďakujem za otázku. Neexistuje žiadny pomenovaný autor - autorom tejto stránky je jednoducho „damtidning.com“.

    Dúfam, že je to užitočné! Ak máte akékoľvek otázky alebo iné otázky, neváhajte nám zavolať. Sme v kancelárii od pondelka do piatku od 8:00 do 16:00. Tichomorský čas; naše telefónne číslo je 888-563-2112 ext. 2.

  • Amanda L.

    9. júna 2018 o 9:29

    Skvelý článok. Podľa môjho názoru si myslím, že príroda a výchova spolupracujú skôr ako jedna, ktorá hrá väčšiu rolu ako druhá.

  • Alyssa

    23. októbra 2018 o 6:28

    Myslím si, že je to dobrý článok. Myslím si, že prírodu treba živiť, pretože väčšina vecí v našom živote pochádza z prírody a všetkého možného.

  • Brandan

    19. decembra 2018 o 8:04

    Ahoj venicsorganic, ako by som to citoval pomocou MLA8?

  • Tím damtidning.com

    19. decembra 2018 o 11:21

    Ahoj, Brandan! Sme radi, že náš blog je podľa vás užitočným zdrojom! Neexistuje žiadny menovaný autor - autorom tejto stránky je jednoducho „GoodTherapy“. Odporúčame vám opýtať sa svojho profesora alebo fakulty, ako by chceli, aby ste citovali web bez menovaného autora.

  • Shaggy I.

    22. februára 2019 o 13:23

    Hej, vie mi niekto povedať, kto to napísal ,,,,,, musím to uviesť! Ďakujeme za vašu pozornosť = ^ _ ^ =
    S pozdravom, Shaggy

  • Tím damtidning.com

    23. februára 2019 o 9:56

    Ahoj Shaggy,

    Som rád, že ste zistili, že náš web je užitočným zdrojom! Neexistuje žiadny menovaný autor - autorom tejto stránky je jednoducho „GoodTherapy“. Odporučil by som sa opýtať svojho profesora alebo učiteľa, ako by chceli, aby ste citovali web bez menovaného autora.

    S priateľským pozdravom,
    Tím venicsorganic

  • Tara

    5. júna 2019 o 5:48

    Zaujímavý článok!

  • 69854

    17. júna 2019 o 4:43

    dobre

  • stacey

    21. júna 2019 o 15:48

    Je zaujímavé, že zdravé rodinné prostredie môže mať dramatický vplyv na osobnosť.

  • stacey

    21. júna 2019 o 15:50

    Zaujímavý článok

  • Seychely

    10. februára 2020 o 15:36

    Aké sociálne výhody poskytuje príroda, pokiaľ ide o túto debatu?

  • Gordon

    18. februára 2020 o 19:38

    Ako poradcovia, aký je váš pohľad na prírodu a starostlivosť?